Kod
C51 w Suzuki Burgman 650 wskazuje na problem z
obwodem silnika CVT (przekładni bezstopniowej), a konkretnie na to, że silnik CVT nie otrzymuje prawidłowego napięcia roboczego z jednostki sterującej CVT. Może to powodować objawy takie jak zablokowanie motocykla na jednym biegu (często pierwszym), brak możliwości zmiany biegów w trybie automatycznym lub manualnym lub zapalenie się kontrolki FI (wskaźnik usterki). Poniżej znajduje się analiza problemu, potencjalnych przyczyn i kroków rozwiązywania problemów w oparciu o dostępne informacje:
###
Co oznacza kod C51
- Motocykl zablokowany na jednym biegu (np. na pierwszym biegu, ograniczającym prędkość do ~30-80 km/h).
- Brak możliwości zmiany biegów w trybie automatycznym lub manualnym.
- Świeci się kontrolka FI (F1) na desce rozdzielczej, czasami w towarzystwie kontrolki ABS.
- Silnik CVT może się nie obracać lub biegi mogą się nie włączać prawidłowo.
https://www.burgmanusa.com/threads/fault-code-f1-with-c51.157641/https://www.burgmanusa.com/threads/my-650-just-threw-a-c51-error.166325/http://www.scootergt.net/showthread.php?12767-Code-panne-C51=
###
Potencjalne przyczyny
1.
Problemy z silnikiem CVT:
- Uszkodzony lub zablokowany silnik CVT.
- Silnik może działać po przetestowaniu bezpośrednio napięciem 12 V, ale zawodzić pod obciążeniem lub w systemie.
http://www.scootergt.net/showthread.php?12767-Code-panne-C51=
2.
Problemy z okablowaniem lub połączeniami:
- Luźne, skorodowane lub uszkodzone połączenia przewodów/złączy między silnikiem CVT a ECM (modułem sterowania silnikiem) lub sterownikiem CVT.
- Słabe połączenie w wtyczce ECM lub złączu silnika CVT.
https://www.burgmanusa.com/threads/my-650-just-threw-a-c51-error.166325/https://www.burgmanusa.com/threads/burgman-650-2007-c51-error.165658/https://www.burgmanusa.com/threads/abs-light-then-f1-c51-code-2009-an650.174796/
3.
Czujnik położenia koła pasowego (PPS):
- Nieprawidłowo działający PPS może powodować fałszywy kod C51, ponieważ sterownik oczekuje informacji zwrotnej z PPS w celu potwierdzenia ruchu silnika. Zły PPS jest zwykle powiązany z kodem C52, ale czasami może wywołać C51.
https://burgmanusa.com/forums/15-burgman-650-2002-thru-2012/52148-f-i-light-code-c-5-1-a.htmlhttps://www.burgmanusa.com/threads/f1-error-code-help-needed.51950/page-2
4.
Problemy mechaniczne CVT:
- Zablokowane lub zerwane koła zębate w CVT, takie jak plastikowe koło zębate, z którym zazębia się silnik.
- Zanieczyszczenia (np. ziarno kukurydzy od gryzoni, cząstki metalu lub inne obce substancje) w obudowie CVT, powodujące blokowanie lub zatory.
https://www.burgmanusa.com/threads/fault-code-f1-with-c51.157641/https://www.burgmanusa.com/threads/burgman-650-2007-c51-error.165658/https://www.burgmanusa.com/threads/code-c58-on-my-cluster.41864/
- Uszkodzenie śruby ograniczającej koło pasowe lub innej wewnętrznej części CVT (np. zapadnięcie się łożyska głównego lub uszkodzenie kół zębatych).
https://www.burgmanusa.com/threads/fault-code-f1-with-c51.157641/https://www.burgmanusa.com/threads/fi-light-and-wont-shift-out-of-1st-gear-code-c51.169957/
5.
Problemy ze sterownikiem CVT/ECM:
- Uszkodzony moduł sterowania CVT lub ECM nie wysyła prawidłowego napięcia do silnika.
- W modelach z lat 2002-2004 oddzielne sterowniki CVT i silnika mogą powodować problemy z komunikacją, potencjalnie wyzwalając C51 (lub C50).
https://www.burgmanusa.com/threads/codes.146722/?sortby=oldesthttps://www.burgmanusa.com/threads/code-c58-on-my-cluster.41864/
6.
Inne czynniki:
- Problemy z przełącznikiem podpórki centralnej mogą uniemożliwiać zmianę biegów na wyższe, ale zwykle nie wyzwalają kodu C51.
https://www.burgmanusa.com/threads/burgman-650-2007-c51-error.165658/https://www.burgmanusa.com/threads/fi-light-and-wont-shift-out-of-1st-gear-code-c51.169957/https://www.burgmanusa.com/threads/f1-error-code-help-needed.51950/page-2
- Niski poziom oleju w środkowej komorze lub inne niezwiązane problemy (np. usterki ABS) mogą zbiegać się, ale jest mało prawdopodobne, aby bezpośrednio powodowały C51.
https://www.burgmanusa.com/threads/abs-light-then-f1-c51-code-2009-an650.174796/
###
Kroki rozwiązywania problemów
1.
Sprawdź okablowanie i połączenia:
- Sprawdź złącze silnika CVT pod kątem luźnych lub skorodowanych pinów. Znajduje się w pobliżu dolnej lewej części zespołu CVT.
https://www.burgmanusa.com/threads/my-650-just-threw-a-c51-error.166325/
- Sprawdź wtyczkę ECM (znajdującą się między reflektorami w Burgmanie 650) pod kątem pewnych połączeń i wyczyść wszelkie ślady korozji.
https://www.burgmanusa.com/threads/abs-light-then-f1-c51-code-2009-an650.174796/
- Sprawdź ciągłość i napięcie na złączu silnika CVT:
- Odłącz przełącznik podpórki centralnej.
- Uruchom motocykl na podpórce centralnej w trybie automatycznym, zwiększ obroty silnika i sprawdź, czy napięcie zmienia się na złączu.
- Sprawdź ciągłość od przewodów czerwonego i czarnego do masy (powinno wynosić nieskończoność) i rezystancję przez przewody silnika (powinna wynosić <0,8 oma).
https://www.burgmanusa.com/threads/burgman-650-2007-c51-error.165658/
2.
Przetestuj silnik CVT:
- Wyjmij silnik CVT i przetestuj go, przykładając bezpośrednio napięcie 12 V. Jeśli obraca się swobodnie, silnik jest prawdopodobnie sprawny, ale jeśli to możliwe, przetestuj go pod obciążeniem.
http://www.scootergt.net/showthread.php?12767-Code-panne-C51=https://www.burgmanusa.com/threads/burgman-650-2007-c51-error.165658/
- Jeśli silnik nie obraca się po zainstalowaniu i zasilaniu przez ECM, podejrzewaj problemy z okablowaniem lub sterownikiem.
https://www.burgmanusa.com/threads/f1-error-code-help-needed.51950/page-2
3.
Sprawdź PPS:
- Przetestuj czujnik położenia koła pasowego zgodnie z instrukcją serwisową. Wadliwy PPS może nie wyzwalać kodu C52, ale może powodować C51. Koszt wymiany to ~160-209 USD.
https://burgmanusa.com/forums/15-burgman-650-2002-thru-2012/52148-f-i-light-code-c-5-1-a.html
4.
Sprawdź zespół CVT:
- Zdejmij gumową końcówkę spustową na dole CVT i sprawdź, czy nie ma zanieczyszczeń (np. pokarmu dla gryzoni, cząstek metalu). Użyj zakresu lub światła, aby sprawdzić wnętrze.
https://www.burgmanusa.com/threads/fault-code-f1-with-c51.157641/
- Sprawdź, czy plastikowa zębatka zazębiająca się z silnikiem CVT ma nadmierny luz lub jest zablokowana. Jeśli nie obraca się, wewnętrzne elementy CVT (np. koła zębate, koło pasowe główne lub śruba ograniczająca) mogą być uszkodzone.
https://www.burgmanusa.com/threads/fault-code-f1-with-c51.157641/https://www.burgmanusa.com/threads/f1-error-code-help-needed.51950/page-2
- Jeśli czujesz się na siłach, otwórz CVT, aby sprawdzić, czy nie ma uszkodzonych części, zużytych pasków lub innych problemów. Wymaga to wiedzy mechanicznej i najlepiej pozostawić to profesjonaliście.
https://www.burgmanusa.com/threads/fault-code-f1-with-c51.157641/
5.
Sprawdź sterownik CVT/E